Recenzia finále sezóny Game Of Thrones: Valar Morghulis (10. epizóda 10. série)

či dôjde k hviezdnym vojnám, ktoré rozpútala sila 3

V mojej recenzii predposlednej epizódy minulého týždňa som si všimol, že difúzna štruktúra Hra o tróny túto sezónu som si dal pozor na finále. Nie, že by som neveril tvorivému tímu tak ďaleko od toho, ako si myslím Hra o tróny urobil v tejto sezóne kreatívny skok vpred, aby upevnil svoju pozíciu jednej z najlepších drám televízneho vysielania. Ale s toľkými postavami a toľkými dejovými vláknami a s takým relatívne malým časom - dokonca s ďalšími desiatimi minútami na vyrozprávanie príbehu - som jednoducho nevidel, ako môžu aj tí najlepší z tvorivých tímov uspokojivo spojiť túto sezónu spolu v jednej záverečnej epizóde.

Povedať, že Valar Morghulis prekonal moje očakávania, by bolo podhodnotením. Nielen, že cítim, že epizóda bola v súlade s takmer každou postavou a čiastkovým dejom, ale všetkých ich spojilo pod jednotný tematický dáždnik, ktorý každej časti tohto rozsiahleho a rozsiahleho fantastického eposu dal významnú váhu a zmysel.

S tým sa show v minulosti borila. Vzhľadom na to Hra o tróny sa zaoberá toľkými postavami, toľkými miestami a toľkými príbehmi a musí sa starať o udržanie rozsahu pri vyvážení rozpočtu, a to všetko pri prispôsobení monštruózneho príbehu na pouhých desať hodín, je pochopiteľné, že Benioff a Weiss sú niekedy tak zaneprázdnení tvorbou príbeh práca že sa im vždy nepodarilo zdôrazniť, čo je tento príbeh o. Prepojenie rozsiahleho epického príbehu je dobré a dobré, ale ak neexistuje solídny, osobitý tematický dôvod na to, aby ste boli tak rozptýlení, nemusí to stáť za námahu.

A Valar Morghulis, viac ako ktorákoľvek iná epizóda z roku Hra o tróny, bol krištáľovo čistý v súvislosti so základnými témami tejto série: Česť, obeta, povinnosť, moc ... Martinov príbeh je prežúvaním všetkých týchto vecí. Finále - a, s odstupom času, sezóna 2 ako celok - bolo jadrom skúmania úlohy, ktorú tieto koncepty hrajú v spoločnosti, tlačenej na okraj.

V spoločnosti, ako je táto - rozštiepená, vojnová, násilná, úbohá atď. - je možné našu mieru „dobrého“ a „zlého“ u jednotlivca vidieť, iba keď sú čipy dole, keď sú jasné možnosti a kedy ľudia musia robiť bolestivé rozhodnutia, ktoré menia život medzi tým, čo je ľahké a čo je správne. Keď v dnešnom večernom zápase postupujeme od jednej postavy k druhej, vidíme, ako každý z nich reaguje, keď má takéto možnosti, a cesty, ktoré podnikli, sa teraz zdajú oveľa zreteľnejšie ako pred týždňom.

To je azda najzrejmejšie v Tyrionovom rozlíšení. Peter Dinklage bol de facto hlavným aktérom tejto sezóny a zaplnil prázdnotu Sean Bean doľava a potom niektoré, ale tak ako všetky úspechy Neda Starka boli nanič, aj Tyrionovou odmenou za to, že sa stal lepším človekom a zachránil King’s Landing, bol atentát a úplné vymazanie z historických kníh.

Robert Downey Jr sa vracia ako železný muž

Tywin je pomenovaný záchranca mesta a ruky kráľa, zatiaľ čo Tyrion je ukrytý v komore, strašne znetvorený z bitky. Po úplnom ponorení zrady jeho rodiny - nielenže sa Cersei pokúsila zavraždiť, ale Tywin a ostatní sa sprisahali, aby zachovali Tyrionovu hrdinskú hrdosť - Shae ponúkne Tyrionovi niečo, čo znie ako spása: choďte s ňou cez úzke more na Pentos, kde môžu prežiť svoje dni vo voľnom čase. Dinklage, fantastická ako vždy, dáva jasne najavo, že časť Tyrionu si neželá nič iné, ako vziať jej ponuku, ktorú v tejto sezóne tak utrpel, a vďaka tomu sa potopil len ďalej ako kedykoľvek predtým. Shaeova ponuka znie ako nebo.

Ale Tyrion sa stal, ako som už minulý týždeň poznamenal, skutočným hrdinom a hrdina nemôže utiecť z miesta, kde je potrebný. Títo zlí ľudia, on hovorí. V tom som dobrý. Mimo nich. Vymýšľať ich. Páči sa mi to. Páči sa mi to viac ako čokoľvek, čo som kedy urobil. Je to zatiaľ jeden z najviac povzbudzujúcich momentov Tyriona, ale aj keď to vykresľuje prostredníctvom sebeckej optiky - že musí zostať, pretože si tento svet užíva - verím, že jeho slová majú veľmi ušľachtilý podtext.

Tyrion vie, že aj keď jeho skutky nikdy nebudú zaznamenané v histórii, je mužom pre túto prácu, človekom, ktorý zabezpečí, aby toto Kráľovstvo fungovalo hladko, vie to však preto, lebo z toho dostane uspokojenie, bez ohľadu na to, aké sú jeho osobné náklady. A ak sa môže v King’s Landing cítiť takto jedinečne pohodlne, neurobil by Westerosu službu tým, že by odišiel? Útekom zo svojej zodpovednosti žiť v mieri? To by bola ľahká voľba. V mnohých ohľadoch by to bola výhodnejšia možnosť. Ale vzhľadom na to, ako ďaleko Tyrion dospel, už nie je možné s ním žiť. Ešte viac ako jeho prejav k jednotkám v Blackwateri je to okamih, keď cítim, že sa Tyrion etabloval ako skutočný hrdina Hra o tróny.

Mnoho ďalších postáv má na výber z pokoja a povinnosti. Aj v King’s Landing je Sansa konečne oslobodená od zásnub Joffreyovej, ktorá si myslí, že je to dobrá správa - a ten malý skok a úsmev Sophie Obracačka dáva je úplne úžasné - ale Petyr Baelish ju uisťuje, že je to iba začiatok jej trápenia. Rovnako ako Tyrion, ani Sansa nebude žiť žiadny luxusný pobyt, keď zostane v King’s Landing. Rovnako ako Tyrion, aj jej priateľ ponúka jednoduché východisko.

Ale čas, ktorý tu prežívala, je Sansa silnejším a lepším človekom ako kňouravý spratok, ktorého sme stretli pred dvadsiatimi epizódami, a ako sme videli v Blackwater, má viac sily inšpirovať a zhromaždiť ženy z King’s Landing ako dokonca Cersei. Keď trvá na Baelishovi, že neodíde, že King’s Landing je jej domovom, hovorí tieto slová poctivo prvýkrát. Jej domov naozaj je King’s Landing, aj keď žiť tam nebude ľahké. Je to miesto, kde dospela, kde vyrastala a našla v sebe skutočnú silu. V Winterfell žilo iné dievča, ktoré by sa tam necítilo dobre, aj keby bola (teoreticky vzhľadom na Winterfellin osud) bezpečnejšia.

Sansina sestra Arya sa stretáva s ešte tvrdším rozhodnutím, ale vždy to bola tá silnejšia postava. Jaqen ponúka Aryi príležitosť prísť s ním trénovať do Braavosu, domova jej zosnulého mentora Syria, to je Aryin sen, príležitosť, o ktorej si nikdy nemyslela, že bude mať. Arya v sezóne jedna by si na chvíľu nedala výber, pretože by cestovala s Jaqenom. Ale Arya, aj keď nie viac ako ktorákoľvek iná postava, si tento rok prišla ako niekto, kto bojuje nielen za seba, a tak sa rozhodla zostať vo Westerose a nájsť svoju rodinu.

Je to nebezpečná cesta, ktorú si vybrala, nemá oporu, plán, zmysel pre miesto, zbrane a podporu, je malým dievčatkom vo svete drsného človeka a netuší, ako sa rozšírila jej rodina. Ale urobí čo môže a vzhľadom na to, čo sme videli túto sezónu, verím, že to urobí dobre. Prinajmenšom ako u Tyriona a Sansy je to jediné rozhodnutie, ktoré jej umožní spať v noci, pri jednom so sebou.

Theon Greyjoy je muž, ktorého sme tento rok začali považovať za „záporáka“, ale Valar Morghulis posilnil tragické stránky jeho postavy. Určite padol z milosti, ale ako vysvetľuje Theon majstrovi Luwinovi (v prejave, ktorý z parku vyrazil Alfie Každý ), je to pokles, ktorý nikto iný nedokázal pochopiť. Theon sa cítil ako väzeň, aj keď sa s ním zachádzalo len zriedka a celý svoj život niesol bolesť outsidera a dokázal, že Starkom by ho nikdy nenaplnil, pretože na konci dňa bude vždy ich zajatý malý chlapec. Ale mal šancu so svojím otcom a Pykom, šancu dosiahnuť, aby ho niekto skutočne miloval, a skočil do toho.

Monológ neposúva iba divákov, ale aj Luwina, ktorý sa rozhodne preukázať tomuto chlapcovi láskavosť a poskytnúť úľavu od chýb, ktoré urobil. Theon dostane možnosť uniknúť a pripojiť sa k Night’s Watch, kde môže preukázať a vykúpiť seba samého. Nie je to celkom ružová, utopická voľba, ktorú ponúkol Tyrion, ale je to prinajmenšom miesto, ktoré naplní veľa Theonových potrieb.

Ultimate Marvel vs Capcom Zoznam 3 postáv

Rovnako ako ostatné postavy, aj keď Theon dokazuje svoje odhodlanie popretím Luwinovej ponuky a pokusom o zhromaždenie svojich vojsk veľkým prejavom, je to ďalší nesmierne poľudšťujúci okamih, v ktorom Theon vstúpi do svojho vlastného ako človek, ktorý si zaslúži rešpekt, ak nie nevyhnutne rád. Tým, že sa rozhodne bojovať za svoju vlastnú česť, aby si získal meno, na ktorú jeho rodina nebude môcť zabudnúť, ukazuje, že konečne našiel niečo osobné a hlboké, za čo by mohol bojovať, aj keď to znamená smrť.

Prerušenie prejavu jeho mužom je, myslím, slušný vtip, pretože podkopáva naše očakávania, ako by tieto veľké rally okamihy mali prebiehať, ale zároveň to pôsobilo ako policajt, ​​protiklimax, ktorý sa nehodil k Theonovmu príbehu. Jeho muži vystúpia bez škôd a Theon nemusí čeliť svojim zločinom pre spisovateľov, aspoň je to ľahká cesta, nie tá dramaticky uspokojivá. Nepomáha ani to, že nevidíme spaľovanie Winterfell a nikdy celkom nepochopíme, kto to urobil. Boli to Theonovi muži? Robb Stark’s? Predpokladám, že to bol Theon’s, ale neviem, a vzhľadom na dôležitosť, ktorú Winterfell v tejto sérii mal, je úplné skákanie jej zániku pocitom dosť veľkého podvodu.

Prinajmenšom však dáva Branovi a spoločnosti veľmi silné riešenie ich čiastkového sprisahania. Bran, jeho malý brat a Hodor si zatiaľ ako postavy prídu na svoje - najmä Bran sa v tomto okamihu seriálu cíti ako dosť jasný slabý článok, vzhľadom na jeho nedostatok výrazného vývoja - ale Osha mal veľmi presvedčivý oblúk tento rok, ktorý skončil v špičkovej forme.

Keď bude Winterfell preč, ochrana „malých pánov“ bude ťažšia ako kedykoľvek predtým a rovnako ako v prípade iných postáv, aj ona má šancu odísť a začať odznova. Osha si ale vyberie cestu, na ktorú môže byť hrdá, cestu, na ktorej má niečo, za čo stojí za to bojovať, aj keď to znamená bojovať proti vlastným ľuďom. Natalie Mal bol neočakávaným vrcholom tejto sezóny, jej talent sa posilnil vo veľkolepej scéne, kde Osha pred ukončením svojho utrpenia zosobňuje svoje sľuby majstrovi Luwinovi.

bude pokračovanie siedmeho syna

Nakoniec sa dostávame k dvom postavám, ktorých príbehy boli v tejto sezóne najťažšie: Jon Snow a Daenyres Targaryen. Oba boli oddelené od hlavnej akcie šou po celý rok (Dany druhý rok po sebe) a štrukturálne som narazil na problém s oboma ich oblúkmi. Celý rok toho bolo pre každého z nich tak málo, že to, že sme jeho kúsky a príbehy dostali do viacerých epizód, jednoducho spôsobilo, že sa ich vývoj rozptýlil. Veľmi sa mi páči miesto, kam obe postavy dorazia do finále, najmä Dany, ale mám pocit, že tieto miesta by boli oveľa uspokojivejšie, keby predchádzajúci materiál nebol rozložený v malých častiach na viac častí.

Obaja mali tento rok v podstate poviedkové oblúky, kde narazia na jedinú, čoraz zložitejšiu prekážku a urobia jediný (aj keď významný) krok vpred. Vzhľadom na veľkosť hereckého obsadenia si myslím, že je to dosť elegantné a inteligentné riešenie - teoreticky. Ale ako som povedal, rozdelenie poviedky na desať hodín oslabuje vplyv vývoja.

Hlavná akcia Jona Snowa - zabitie brata Nočnej hliadky, aby sa infiltrovala do Manceovej pevnosti - vyjde z ľavého poľa, keď sme ho nevideli tri týždne, a Danyho emotívna cesta stráca časť svojej naliehavosti, keď ich máme tak málo skutočne významné scény s ňou po celý rok. Mám pocit, že oba príbehy by boli tak oveľa výkonnejšie, keby Beinoff a Weiss dali každej postave jednu samostatnú, centrickú epizódu, venovali celú hodinu ich príbehu a potom si v sezóne 3 každý týždeň vyzdvihli svoje oblúky.

Stretnutie Dany s Drogom by zasiahlo domov oveľa zmysluplnejším spôsobom na konci celej Danyho hodiny, kde vidíme, ako sa jej odvaha a vodcovské schopnosti testujú znova a znova, a Jonov prvý zabitie by bol oveľa trpkejší, keby sme videli, kde začal a zastavil všetko na jednom sedení. Bola by to netradičná voľba? Absolútne. ale Hra o tróny je netradičná šou a s veľkosťou hereckého obsadenia aj oni musieť začnite byť štrukturálne kreatívni, aby ste zabránili tomu, aby sa šou cítila príliš rozptýlená.

Všetko, čo bolo povedané, Danyho materiál bol srdcom a dušou Valara Morghulisa a miloval som každú jeho poslednú sekundu. Toto je komplex, ktorý fascinujúco sleduje Dany, ktorého som rád sledoval v sezóne jedna, a vidieť ju premýšľať o stratách, ktoré zažila v minulosti, keď sa odhodlala vpred, bola ohromujúca skúsenosť.

kto je nový wolverine 2017

Alan Taylor Smer fantasy sekvencie v Dome nehynúcich bol úžasný, najskôr keď Dany prechádzala zimnou víziou Trónnej sály, potom ako sa ocitla za stenou, všetko ticho, až na krásnu hudbu od skladateľ Ramin Djawadi. Bez slov vidíme, že Dany uvažuje nad rôznymi povinnosťami a túžbami: nad kráľovstvom, jej drakmi a samozrejme nad životom, ktorý nemohla viesť so svojou láskou, Khal Drogo. Získanie Jason Momoa späť do finále bol vynikajúci krok a Emilii Clarkovej túžobné vystúpenie zlomené srdcom bolo emocionálnym vrcholom hodiny.

Postave sa opäť dáva na výber medzi životom, ktorý chcú, a životom, ktorý potrebujú k životu, a ako najlepší z našich hrdinov, Dany si vyberie ten druhý. Zatvorením dverí do svojej minulosti sa môže konečne pozerať do budúcnosti a Clarke absolútne okázale ilustroval Danyho, ktorý sa rozhodol chopiť sa moci. Prikázal jej drakom, aby konečne rozdýchali oheň, zamkli kráľa vo svojej vlastnej klenbe a vyplienili palác ... jo, nechceš sa baviť s Daenyres Targaryenovou, že? Mám pocit, že sa konečne blížime k vstupu Dany do šlágrov Westerosu, a tak hekticky, ako sa veci dostali do siedmich kráľovstiev, si nemyslím, že jediný muž, ktorý si hovorí Kráľ, je pripravený na to, čo Dany a jej draci rozpútajú.

A nie je to jediná smrtiaca sila, o ktorej Westeros nevie. V príjemne mrazivom cliffhangeri zostáva Sam pozadu a sleduje, ako okolo neho pochoduje armáda nemŕtvych - White Walkers. Niekoľko z týchto tvorov sme už videli v minulosti, ale nie je to tak, že títo chodci sú organizovaní, disciplinovaní, smrtiaci a vedení neuveriteľne zastrašujúcim kráľom. Neviem, koľko to stálo za ilustráciu tejto postavy, ale jeho kostrové rysy, desivý výraz tváre a bezodné modré oči zarobili dobre vynaložené peniaze. Celá armáda nemohla byť v skutočnosti lacná, ale ak budú na ukončenie 2. sezóny značné náklady Hra o tróny s vizuálnym rozsahom vhodným pre celkový príbeh, tak to bude.

Je príliš neskoro v noci a príliš skoro po finále, aby som mohol presne povedať, ako sa Sezóna 2 hromadí ako celok, ale moja okamžitá reakcia je, že tento rok znamenal dramatické, zaslúžené zlepšenie oproti sezóne 1. A ja som absolútne zbožňoval prvá sezóna. Ale tieto epizódy boli primárne pripravené, úvod do nového, rozsiahleho cudzieho sveta a Sezóna 2 sa dosť sľubne vyplatila pri sľuboch z minulej jari.

To najlepšie zjavne ešte len príde - ak nič iné, musíme zistiť, kedy Arya povie tieto slová Valar Morghulis - ale úvodné fázy Vojny piatich kráľov nesklamali. Príbeh sa tento rok posunul vpred zásadnými nepopierateľnými spôsobmi a aj keď sezóna ako celok nebola tak štrukturálne zrozumiteľná ako prvý rok, mám pocit, že nás posledných desať epizód prenieslo hlbšie do postáv a ich sveta ako kedykoľvek predtým. A toto finále prinieslo také obrovské výplaty za každý oblúk postáv a prevládajúce témy sezóny, že keby som niečo, som dnes večer spokojný s 2. sezónou, ako som bol po Blackwater.

Jedna vec je istá: čakanie na sezónu 3 bude ešte ťažšie ako na sezónu 2. Za rok plný úžasných úspechov môže byť ten najvýznamnejší.