Recenzia:Escobar: Paradise Lost Review
Jordan Adler

3
On22. júna 2015Naposledy zmenené:26.06.2015

Napätý, ak je trochu krotký vzhľadom na svoju výbušnú tému, Escobar: Paradise Lost ťaží z napínavého záverečného aktu a hrozivého Benicia del Tora.

Viac informácií benicio-del-toro-is-pablo-escobar-620x413

Escobar-Paradise-Lost

Escobar: Stratený raj je vynikajúci thriller, ktorý nedokáže splniť nároky svojho titulu. Obidve časti pred a po dvojbodke sľubujú dramatický náskok, ktorý film celkom nedosahuje. Nejde ani o sondážnu, komplexnú štúdiu najslávnejších kolumbijských drogových špičiek, ani o bohatú drámu špinavých tém, ktoré naznačuje jej Miltonov názvoslovok. Namiesto toho je debut talianskeho herca Andrea Di Stefana vzrušujúcim thrillerom medzi mačkami a myšami medzi obludným záporákom a odlúčeným kanadským manželom jeho netere, mužom, ktorý sa ocitne vo víre kolumbijskej korupcie.

Mladý muž na úteku je Nick Brady (Josh Hutcherson), kanadský surfer, ktorého najskôr vidíme so svojím starším bratom (Brady Corbet) na idylickom kolumbijskom pobreží. Pri nástupe do práce a rovnakej miere nájde Nick svoju najhlbšiu záchranu v podobe Márie (Claudia Traisac), krásnej rodáčky, ktorá mu rýchlo padne do oka. Nekonečné leto je pre Nicka teplé a hmlisté, až kým nezistí, že Mariin strýko je titulárny narkobarón, ktorého spojenci a stúpenci označujú ako El Patrón.

nové animované filmy od DC a Marvel

El Patrona hrá so svalnatou prítomnosťou Benicio del Toro, ktorého tmavé, sondujúce oči a mierne skrútený úsmev naznačujú šelmu, ktorú si Di Stefanov scenár nedokáže celkom dobre privolať. Del Toro sa pohybuje medzi nespútaným šarmom - Nick ho najskôr stretne vo svojom panskom bazéne a bude sa hrať so svojimi deťmi - a takmer zúrivým besnením, keď sa snaží udržať si kontrolu nad svojím územím a financiami bez toho, aby preukázal zraniteľnosť. Di Stefano rád naznačuje, že na mnohých zloduchov Escobarovho zamerania je arogéria kráľa jeho tragickou chybou. Escobar má dokonca repliku guľkového auta Clyde Barrowa, ktoré predvedie Nickovi v návale ega v nádeji, že si ho niekto zapamätá tým, že vyjde v podobnej žiare slávy.

Escobar: Stratený raj nebude zločinná klasika ako Bonnie a Clyde , ale v druhej polovici sú niektoré strhujúce akčné štandardky. Tento film si vlastne uvedomuje Scorseseho a otvára sa scénou uprostred príbehu. Escobar tam zavolá Nickovi a mnohým jeho kumpánom, aby ho videli, s vysvetlením, že sa z neho urobia úrady, ale chce, aby kartel zakopal jeho bohatstvo, aby bola zachovaná jeho reputácia. Predtým, ako Nick bude môcť splniť svoju povinnosť, dá Escobar opálenému Kanaďanovi zbraň a prikáže mu, aby popravila muža, ktorý mu pomôže s zakopaním časti jeho pokladu. Nick robí všetko pre to, aby sa mu ruky netriasli, keď ho Escobar podozrievavo zazrie.

Druhá polovica filmu sa spája s príbehom z tohto ultimáta, počnúc napnutým a napätým sledom medzi váhavým Nickom a jeho nedôverčivým, nadšeným vodičom Martinom (Micke Moreno, ktorý dodáva imitáciu pôsobivého debutu na plátne). Odtiaľ, Escobar: Stratený raj bežne zvyšuje stávky. The Hladné hry Hviezda je dobre obsadená ako naivný pešiak, ktorý sa dostane príliš hlboko do drogového lorda. Táto nevinnosť a zúfalstvo, ktoré sa pomaly zmenili na sebavedomie, ktoré tak dobre fungovali v tejto dystopickej franšíze, sú tu dobre zásobené, pretože Nick si neustále uvedomuje, ako nízko musí klesnúť, aby sa udržal pri živote.

Napriek scenáru, ktorý úplne nezahŕňa rozsah Escobarovej vlády a jeho rozvinutého vplyvu v Kolumbii, Escobar: Stratený raj stupňuje napätie a desí sa krvavej poslednej tretiny. Aj bez toho, aby mohutný del Toro zaberal veľa času, prenesie Hutcherson film do posledného dejstva. Di Stefano drží fotoaparát s hercom, keď sa snaží vyhnúť zachyteniu a stúpencom Escobara, často ide o zábery z pohľadu, ktoré diváka vycentrujú uprostred Nickovej dilemy. S postupujúcim napätím sa zvyšuje aj nervozita Hutchersona (a hrkajúca kamera Luisa Sansansa).

Tieto oživujúce úseky vyrovnávajú niektoré nepríjemné chvíle mimo Medellinu, keď sa Nick a jeho brat vyhrievajú na kráse kolumbijského pobrežia, keď sa na brehu rútia krivolaké vlny. Režisér sa vracia k tomuto pokojnému, slnkom zaliatym prostrediu a zvukom vtákov, ktoré sa krútia v diaľke, tesne predtým, ako striehnu na čierno a odhalia podtitul filmu. V prípade, že si diváci nevšimli zostup filmu od surfovania po teplých plážach až po medzery medzi bojujúcimi kartelmi, je to zjavná nadbytočná kreatívna voľba.

Podobne ako Posledný škótsky kráľ zameral sa na škótskeho lekára, ktorého stvárnil James McAvoy, hoci Forest Whitaker získal mäsitejšiu rolu (a prípadného Oscara), sa Hutcherson všemožne snaží ukotviť film, ktorý by mohol viac využiť Del Tora. Di Stefanov scenár mohol obsahovať viac scén medzi týmito dvoma mužmi už na začiatku, aby spevnil nuansy ich vzťahu. Od Nickovej svadby s Máriou netrvá dlho, až keď ho uvidíme požiadať o chladnokrvnú vraždu pre rodinný podnik.

Napriek tomu s veľkým bruchom a impozantným postojom oscarový herec ovláda obrazovku, aj keď tam nie je. Del Torov prenikavý pohľad zaisťuje, že rozumieme tomu, prečo ho toľko Escobarových kriminálnikov a priateľov poslúchlo. Ako celok však Escobar: Stratený raj je trochu mierne pri vysvetľovaní hlbín temnoty kingpinu. Jeden by si prial, aby dlhší strih filmu viac zdôrazňoval fascinujúcu postavu, ktorá tvorí tretinu jeho názvu.

Escobar: Paradise Lost Review