Recenzia: Prehľad súbojov
Brogan Morris

dva
On3. decembra 2016Naposledy zmenené:3. decembra 2016

Úžasne prázdny film Duelist je zaujímavejší ako odraz ruskej sociopolitickej klímy dnes ako skutočný bohvieaký film.

Viac informácií Prehľad súbojov

duelist_01

Obal naznačuje niečo prestížnejšie: dobová dráma, ktorá skúma triedu a násilie, aké by ľudia šli, aby si v 19. storočí zachovali česť. Alexey Mizgirev’s sa nachádza uprostred zlatom pokrytých tanečných sál a uličkami cárskeho Petrohradu pokrytých blatom. Duelista je príbehom Jakovleva (Petra Fyodorova), samotára, šľachtica a bývalého vojaka, ktorý bojuje za hotovosť s ostatnými obyvateľmi vysokej spoločnosti. Jakovlev nie je celkom tým, za koho sa vydáva. Skutočnosť, ktorá privedie na jeho obežnú dráhu hladného grófa Beklemisheva (hral ho niekedy hollywoodsky záporák Vladimir Mashkov) a mladú debutantku princeznú Marfu (Yuliya Khlynina).

Môže to byť synopsa staromódneho eposu, ale v skutočnosti Duelista je pekne namontované ruské mydlo v dobovom oblečení doplnené pochybným vykreslením, tenkou charakteristikou a krásnymi hviezdami z lepenky. Pre jedného tak starostlivo tvarovaného je film tiež zvláštne mladistvý. Od prvej scény, v ktorej Jakovlev vyslal súperiaceho duelistu s guľkou do špičky, sú dobové zbrane strieľané s fetišistickým obdivom. Násilie, ktoré tieto zbrane prinášajú, je často rovnako bezplatné ako u typického vozidla z 80. rokov Stallone. . Film sa predstavuje ako vyšperkovaná historická dráma o súbojoch so šľachticmi, má však srdce akčného filmu s hlupou hlavou.

Mizgirev aspoň strieľa s vkusom, ktorý chýba väčšine aktérov. Duelista bola iba treťou ruskou produkciou, ktorá sa natáčala celá v IMAX, takže nie je prekvapením nájsť toľko pozornosti venovanej vizuálu. Úpravy sú veľkorysé: keďže v súčasnosti je najhoršou hollywoodskou akčnou kinematografiou iba neohrabaná séria rýchlych zostrihov, Mizgirev nám osviežujúco dáva čas, aby sme sa vyhriali v bohatstve svojho sveta. Režisérov Steadicam si zacvičí, prepláva interiérmi zdobenými do centimetra ich života, s lustrami a závesmi a jaskynnými miestnosťami farebnými v kontraste čiernej, bielej a zlatej. S malou armádou komparzu a niekoľkými veľmi podrobnými zostavami, pozadie Duelista sa vždy hemží životom. Čo je ironické, vzhľadom na to, že naše hlavné postavy sú toho zdanlivo tak zbavené.

Nech je to akokoľvek pekné, filmy, ktoré šetria ľudskú drámu, sa takmer vždy začnú ťahať za dlho. Takže k tomu patrí Duelista . Film je tak príjemný na to, aby ste sa na neho pozreli, že vaša pozornosť je držaná do istej miery, ale filmovým postavám fatálne chýba akákoľvek zjavná osobnosť, čo však nie je napravené hereckým obsadením bez skutočných váh. Maškov a slizký Martin Wuttke, ako Jakovlevov tienistý nemecký zamestnávateľ, sa dostatočne oslobodzujú, ale nikomu inému sa nedarí prekonať, aké sú postavy, ktoré hrajú.

Mizgirev sa snaží do pozadia Jakovlevovej pridať prvok tragédie, ale postava je takou nonentitou - ktorú hrá Fyodorov bez emócií -, že ho nikdy neuznávame ako skutočného človeka, s ktorým sympatizujeme. Medzičasom zdieľaný filmový večierok, ktorý Jakovlev zdieľa s Khlynininou Marfou, je založený iba na skutočnosti, že sú to dvaja najkrajší ľudia filmu, a očakáva sa od nich, že budú prirodzene gravitovať jeden k druhému.

Rozhodne to nie je románik postavený na chémii, zvlášť ak nie, keď herci obchodujú s takýmto dialógom. Moja matka bola veľmi krásna ... až do svojej smrti, Jakovlev bez okolkov hovorí princeznej, krátko predtým, ako sa na ňu vrhne v trochu znepokojujúcej milostnej scéne. Jeho metóda je jedinečnou metódou zvádzania, ktorá je len o čosi neuváženejšia ako Beklemishevova vlastná, ktorá sám šepkajúc romantizuje Marfu nežnosťou, kvôli svojej láske k vám zabijem kohokoľvek ... dokonca aj teba. Takéto písanie vyvolávajúce kŕče by nebolo tak ťažké prehltnúť, ak by sa film chystal na zámerne nevkusnú zábavu. Namiesto toho je to všetko úplne vážne.

Pozitívom je, že súbojové sekvencie sú dobre choreografické a nechýbajú ani pôsobivo viscerálne scény boju z ruky do ruky. Spätný pohľad na Jakovlevov takmer mystický pôvod na Aleutských ostrovoch, oživený aleutskými domorodcami z vraku lode, ktorý bol potom nútený brutálne brániť svoje neozbrojené telo pred vražednými zlodejmi, pripomína dokonca Inarritu Revenant v jeho brutálne duchovnom zametaní. Keď sa film vyhýba rozhovorom, drží to lepšie.

Duelista nie je dosť hlboká na to, aby sa divák pokúsil vyvodiť zmysel spod svojej pôvabnej plochy, ale stále je zaujímavé sledovať film ako pohľad na to, kde je Rusko ako národ. Zachytáva, ako je krajina (a jej kino) v súčasnosti rozpoltená medzi starým a novým spôsobom. Je okúzľujúca, pretože sa v nej robia ťažko dosiahnuteľné ašpirácie aj životný štýl bohatých, privilegovaných jedincov.

Film prostredníctvom Beklemisheva a jeho zlovestných nemecky hovoriacich komplicov predstavuje nemecké sprisahanie s cieľom destabilizovať ruskú autoritu v čase, keď je Nemecko v krajine podozrivo vnímané ako nepriateľ, ktorý sa snaží vnucovať svetu svoje vlastné hodnoty. Čo v skratke znamená, že Duelista je zaujímavejšia ako odraz ruskej sociopolitickej klímy dnes ako skutočný bohapustý film.

Prehľad súbojov
Sklamanie