Recenzia: Recenzia Blue Jay
Robert Yaniz ml.

4
On11. októbra 2016Naposledy zmenené:11. októbra 2016

Sarah Paulson a Mark Duplass zažiaria vo filme Blue Jay, očarujúcom výlete nostalgie, ktorý sa zaoberá opojnými témami spôsobom, ktorý je láskyplne nepríjemný a brutálne skutočný.

Viac informácií Recenzia Blue Jay

Sarah Paulson a Mark Duplass vo filme Blue Jay

Hlavné publikum nemusí byť oboznámené s prácou Marka Duplassa a jeho brata koproducenta Daya Duplassa. Cinefilovia, ktorí v priebehu posledných rokov sledovali prácu tohto dua, však určite uznali ich schopnosť vytvárať svojrázne a inšpiratívne príbehy tiahnuce sa žánrami ako sci-fi, horor, romantika, komédia či dráma.

Od vydania Baghead v roku 2008 sa bratia Duplassovci osvedčili pri získavaní emocionálne založených príbehov založených na postavách z najnepravdepodobnejších miest. Filmy ako Bezpečnosť nie je zaručená a Ten koho milujem sú možno dve z ich doteraz najvýznamnejších vydaní, ale teraz, keď Netflix udrel na dohoda na štyri snímky s Duplass Brothers Productions , je veľká nádej, že sa ich profil v najbližšej budúcnosti zvýši. Ak Blue Jay - prvý film, ktorý vychádza z tejto zmluvy so spoločnosťou Netflix - je znamením toho, čo príde, potom sa predplatitelia streamovacej služby dočkajú skvelého rozprávania príbehov.

Mark Duplass a Sarah Paulson hrajú ako Jim a Amanda, dvaja miláčikovia z detstva, ktorí sa po náhodnom stretnutí prechádzajú po pamäťovej uličke, ale zatiaľ čo ich väčšina filmov opäť stretne, ale zatiaľ čo väčšina filmov by tento scenár milého stretávania využila ako vstup do klišé znejúcej romantickej komédie, Blue Jay ide po hlavnej ceste. Film je miestami až bolestne nepríjemný a pre ostatných očarujúco roztomilý. Je oveľa prízemnejší a melancholickejší ako tradičné hollywoodske ceny.

Namiesto toho, aby ste lyžovaniu kŕmili príbehy postáv, Blue Jay zahŕňa realitu stretnutia Jima a Amandy a podrobne popisuje kúsky skladačky. Tí diváci, ktorí hľadajú ďalší rom-com Kate Hudson alebo Sandra Bullock, sa môžu nudiť nedostatkom pratfallov alebo gýčovitých gagov. Avšak Blue Jay Scenár - ktorý napísal sám Duplass - má na mysli oveľa podstatnejšie veci a využíva toto dôkladné preskúmanie vzťahu jedného bývalého páru ako mikrokozmu na zameranie sa na väčšie problémy, ktoré už v spoločenskom povedomí pretrvávajú.

Film, pomenovaný podľa starého manželského páru, sa v zásade zaoberá ružovými okuliarmi nostalgie a emocionálnymi dôsledkami, ktoré vzniknú, keď sa život vydá nečakanou cestou. Pri kontemplatívnom pohľade späť Blue Jay nachádza svoje dve postavy (Duplass a Paulson sú v podstate jediní na obrazovke, mali by sme to poznamenať) v úplne inej polohe, ako keď sa stretli naposledy, a film oprávnene intímne sleduje, ako ich zmenil čas a nevydané cesty . Vzhľadom na svoje nostalgické zameranie Blue Jay je múdro podaný čiernobielo a režisér Alex Lehmann to odborne využíva ako vizuálnu skratku na (paradoxne) vyfarbenie prchavosti času a tém príbehu. To, ako šikovne je film úspešný, je vzhľadom na to ešte pôsobivejšie výstrel iba za sedem dní .

Nadväzujúc na tradíciu filmov ako Pred východom slnka (a jeho pokračovaniach), Blue Jay je poháňaný nuansami, rozhovormi a praskajúcou chémiou dvoch hlavných aktérov. Našťastie Duplass a Paulson - ktorí nedávno získali cenu Emmy za prácu na filme The People v. O.J. Simpson: American Crime Story - vniesť do svojich vystúpení takú sebadôveru, že pre divákov bude ťažké odtrhnúť zrak od obrazovky.

Ide o dve postavy, ktoré majú za sebou a medzi sebou kopu emočnej batožiny. Duplass a Paulson zachytávajú takúto emocionálnu zložitosť úsmevom, pohľadom alebo jednoduchým obratom frázy, že - aj keď sa pravda v pozadí ich vzťahu odhaľuje pomaly v priebehu filmu - záblesk minulej lásky je zjavný hneď od začiatku. Pozdĺž cesty, Blue Jay zaberá hlboko do krehkosti ľudských emócii, témy, ktorá je podporovaná melodickým skóre Juliana Wassa, ale sú to práve kolektívne sily Duplassa a Paulsona, ktoré tento materiál skutočne rozospievajú.

Blue Jay debutoval na medzinárodnom filmovom festivale v Toronte minulý mesiac a už sa mu dostalo nadšenej chvály kritickej komunity. Čo však robí film skutočne vynikajúcim - okrem vyššie spomenutých predstavení - je aktuálnosť jeho tematického zamerania. Spoločnosť bola posadnutá nostalgiou, či už vďaka rýchlemu rozvoju technológií alebo nejakej inej túžbe obzrieť sa radšej ako zostať v danom okamihu.

Každý kúsok našej kultúry je natoľko zameraný na prehodnotenie alebo prebalenie minulosti, že nastal čas na film ako Blue Jay ponoriť sa hlboko do neplodnosti ľútosti a neutíchajúceho zuba času. Skutočnosť, že film k tomu všetkému vyjadruje trpko-sladké vyhlásenie, dúfajme, že divákov poučí o ich vlastnej tendencii oddávať sa svojej minulosti a inšpirovať ich, aby dôslednejšie zvažovali miesta, ktoré ich v budúcnosti môžu zaujať.

Recenzia Blue Jay